czwartek, 17 stycznia 2013

Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, poradnik dla nauczycieli



Polecamy wartościową lekturę


Poradnik dla nauczycieli - Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu dla nauczycieli, został przygotowany pod redakcją Marioli Śliwińskiej-Kowalskiej i Ewy Niebudek-Bogusz.

Poradnik dla nauczycieli

Ze wstępu:
Głos jest podstawowym narzędziem pracy nauczyciela. Mimo, że wszyscy mówimy dużo i narząd głosu może sprostać niezmiernie wygórowanym wymaganiom (np. u śpiewaków), to jednak w tej szczególnej grupie zawodowej, jaką stanowią nauczyciele, problemy dotyczące fonacji występują znacznie częściej, stając się niekiedy nawet przyczyną konieczności rezygnacji z pracy w zawodzie. W jaki sposób zadbać o głos tak, aby służył przez wiele lat, pozwalając na osiągnięcie satysfakcji zawodowej, a w wieku emerytalnym umożliwiając czytanie wnukom bajek na dobranoc?
Mamy nadzieję, że wiedzy na ten temat dostarczy niniejsze opracowanie. W pierwszej części zawiera ono informacje dotyczące budowy i funkcjonowania narządu głosu, zasad prawidłowej emisji głosu, roli stresu zawodowego w rozwoju zaburzeń głosu oraz objawów i charakteru chorób zawodowych narządu głosu.
Druga część opracowania zawiera omówienie metod profilaktyki i rehabilitacji zawodowych zaburzeń głosu, z uwzględnieniem nauki prawidłowych technik emisji głosu, higieny pracy, a także roli fizjo- i psychoterapii. Dołączone są zestawy ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych możliwych do samodzielnego przeprowadzenia oraz praktyczne uwagi jak radzić sobie ze stresem w miejscu pracy i życiu osobistym, aby uniknąć syndromu „wypalenia zawodowego”.
Materiały adresowane są do nauczycieli jak i innych grup zawodowych pracujących głosem, a także do lekarzy, logopedów i terapeutów mowy. Mogą być również przydatne dla lekarzy pierwszego kontaktu, którym zawód – nauczyciel powinien kojarzyć się z koniecznością szczegółowej oceny narządu głosu i prowadzenia działań edukacyjnych w zakresie prawidłowej emisji głosu. Mamy nadzieję, że opracowanie pozwoli na zrozumienie zasad funkcjonowania narządu głosu oraz podjęcie świadomych działań w kierunku doskonalenia i utrzymania jego pełnej wydolności do późnych lat życia.
                                       prof. dr hab. med. Mariola Śliwińska-Kowalska
                                       dr med. Ewa Niebudek-Bogusz