poniedziałek, 11 listopada 2013

Zdrowa porcja informacji



Większość nauczycieli traci czas na zadawanie pytań, które mają ujawnić to,
czego uczeń nie umie,
podczas gdy nauczyciel z prawdziwego zdarzenia
stara się za pomocą pytań ujawnić to, co uczeń umie lub czego jest zdolny się nauczyć.



Albert Einstein

Jakie zioła na alergię?

Autor: Anna Guttman - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"  

15.02.2017




Zioła na alergię nie powodują senności, nie osłabiają refleksu i nie powodują tycia. dlatego stale poszerza się oferta ziołowych farmaceutyków łagodzących objawy uczuleń. Jakie zioła na alergię warto wybrać?


Zioła na alergię mogą skutecznie złagodzić przykre dolegliwości. Działanie antyalergiczne ma bardzo wiele popularnych roślin, ale odkryciem ostatnich lat pod tym względem są zwłaszcza cztery: czarnuszka siewna, pachnotka zwyczajna, tarczyca bajkalska i wiesiołek dwuletni. Dlaczego warto po nie sięgać? Nieżyt nosa, łzawienie oczu i stan zapalny spojówek, kłopoty z oddychaniem, świąd skóry i pokrzywka – za różnego rodzaju reakcje alergiczne odpowiedzialne są tzw. mediatory stanu zapalnego. Należą do nich prostaglandyny E2, leukotrieny B4 i C4, ale głównym winowajcą jest histamina. Dlatego leki przeciwalergiczne zawierają substancje, które przede wszystkim hamują produkcję histaminy w organizmie. Wiele z nich ma niestety także pewne dokuczliwe skutki uboczne – powodują senność, osłabiają refleks, sprzyjają przyrostowi wagi ciała. Tych niekorzystnych właściwości nie mają natomiast preparaty roślinne, warto więc je wypróbować.


Czarnuszka siewna na alergię
Z aromatycznych ziaren czarnuszki pozyskuje się olej, który pomaga przy różnego rodzaju alergiach. Zawiera bowiem związki skutecznie hamujące produkcję w organizmie histaminy oraz działające silnie przeciwzapalnie – przeciwutleniacz tymochinon i jego polimer nigellon. Badania wykazały, że u 80 procent osób przyjmujących olej z czarnuszki ustąpiły zmiany atopowe na skórze, katar sienny, duszność ze świszczącym oddechem. Badacze zaobserwowali również, że olej ten zapobiega skurczom mięśni jelit, co ma istotne znaczenie w leczeniu alergii pokarmowych objawiających się wystąpieniem m.in. biegunki.

Olej z czarnuszki (także w postaci kapsułek) można kupić w aptekach i sklepach zielarskich. Trzeba zwrócić uwagę, by był to olej tłoczony na zimno – ma ciemnozłocisty kolor i lekko pikantno-orzechowy smak.


Tarczyca bajkalska
Jej korzenie są zasobne we flawonoidy, a szczególnie w cenną bajkaleinę, bajkalinę i wagoninę – ich zawartość w korzeniu dochodzi do 20 procent, z czego aż 12 procent stanowi bajkalina. To właśnie te związki flawonowe mają wyjątkowo silne działanie przeciwhistaminowe. Niosą pomoc w astmie alergicznej, bo zapobiegają skurczowi oskrzeli. Zaleca się je w atopowym zapaleniu skóry i wysypkach alergicznych. Dodatkową zaletą tarczycy bajkalskiej w leczeniu alergii jest to, że ma ona silne działanie antyoksydacyjne i uspokajające (wzmożone pobudzenie nerwowe często występuje podczas reakcji alergicznych).

W aptekach i sklepach zielarskich można kupić susz z korzeni tarczycy bajkalskiej przeznaczony do sporządzania naparów.


Pachnotka zwyczajna
Nasiona, z których tłoczy się olej, wyciągi z liści, pączków kwiatowych i kwiatów – pachnotka dostarcza wielu związków o dużej przydatności w kuracjach antyalergicznych. To głównie kwas rozmarynowy (z grupy kwasów fenolowych), flawonoidy (kwercetyna, luteolina, apigenina), a także kwasy z grupy omega-3 (alfa-linolenowy), omega-6 (linolowy) i omega-9 (oleinowy). Związki te działają hamująco na uwalnianie mediatorów stanu zapalnego, do których należy histamina. Badania kliniczne wykazały m.in. ustąpienie duszności i poprawę wydolności oddechowej u osób z astmą, przyjmujących olej z nasion pachnotki. Natomiast wyciąg z liści tej rośliny okazał się bardzo pomocny w terapii atopowego zapalenia skóry u dzieci – znaczną poprawę odnotowano u ponad 80 procent badanych. Preparaty na bazie wyciągów z pachnotki łagodzą też objawy kataru siennego, alergicznego zapalenia spojówek i alergii pokarmowej.

Antyalergiczne właściwości pachnotki są stosunkowo nowym odkryciem, ale można już kupić suplementy diety, których skład oparty jest na wyciągu z tej rośliny (m.in. Sinulargen, Allergo Farm).

Wiesiołek dwuletni
Sekret leczniczych właściwości wiesiołka tkwi w jego nasionach, z których tłoczy się olej bogaty w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – oleinowy, linolowy i gamma-linolenowy. Najcenniejszy jest olej tłoczony na zimno, bo obfituje w NNKT o niemal nienaruszonej strukturze, łatwo przyswajane przez organizm. Jest pomocny w leczeniu różnych chorób o podłożu alergicznym (atopowego zapalenia skóry, kataru siennego czy astmy alergicznej), w czym zasługa przede wszystkim kwasu gamma-linolenowego, który sprzyja tworzeniu w organizmie prostaglandyny E1, zapobiegającej reakcjom alergicznym. Ale nie tylko nasiona, również ziele i liście wiesiołka zawierają pożyteczne związki lecznicze, m.in. aż 33 różne flawonoidy, a wśród nich kemferol, kwercetynę (bardzo przydatną w leczeniu alergii), luteinę, rutynę.
Jest bardzo wiele preparatów zawierających olej z wiesiołka (m.in. Oeparol)

Kodeks walki z rakiem

Szkoła promująca zalecenia Europejskiego kodeksu walki z rakiem”.
Nowa edycja poradnika została oparta o zalecenia najnowszej, czwartej, edycji „Europejskiego kodeksu walki z rakiem”. Poradnik zawiera m.in. scenariusze zajęć lekcyjnych dotyczących zagadnień związanych z prewencją pierwotną nowotworów. Najnowsze wydanie poradnika zostało opracowane przez zespół Zakładu Epidemiologii Centrum Onkologii – Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, w ścisłej współpracy z ekspertami Ośrodka Rozwoju Edukacji.


Akademia Zdrowego Przedszkolaka



 5.02.2015
Akademia Zdrowego Przedszkolaka powstała na wiosnę 2011 roku. Jak to często bywa, źródłem inspiracji było pójście do przedszkola Aleksandra, syna organizatora i pierwsze związane z tym problemy, głównie w zakresie prawidłowego żywienia.
Celem nadrzędnym działalności Akademii jest propagowanie zdrowego trybu życia wśród polskich rodzin. 


Jest to zespołem ludzi, którym leży na sercu, zdrowy rozwój dzieci, gdyż sami jesteśmy rodzicami. W związku z narastającym problemem otyłości u dzieci, o którym mówi się coraz głośniej, postanowili oni  podzielić się wiedzą i doświadczeniem w zakresie zasad prawidłowego żywienia, aktywnego wypoczynku oraz umiejętności budowania trwałych, pozytywnych relacji w rodzinie.
Ciekawy program jest  zaproponowany jako działanie długofalowe, postrzegające rozwój dziecka w sposób holistyczny
Skierowany jest do wielu odbiorców -
do Przedszkoli, jako pomoc oraz inspiracja w codziennych działaniach,
do Dzieci, wspierając ich zdrowy rozwój,
do Rodziców, których rola w tym całym procesie dydaktycznym, jest nieoceniona.
Przedszkola realizujące ten program, otrzymują materiały dydaktyczne do przeprowadzenia warsztatów z dziećmi, oraz otrzymują Certyfikat AZP, za realizację Akcji i przesłanie reportu. Uczestniczą również w licznych warsztatach i konkursach z możliwością otrzymania atrakcyjnych nagród. 


Partnerami popierającymi takie działania są m.in.: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Instytut Matki i Dziecka, SGGW, Polskie Towarzystwo Dietetyki, Agencja Rynku Rolnego, Straż Pożarna, WOPR, Miasto Stołeczne Warszawa i wiele innych.

Zaprezentowane informacje pochodzą ze strony projektu, do której zachęcamy nauczycieli nie tylko poziomu przedszkolnego, ale również dalszych. Link poniżej:

http://zdrowyprzedszkolak.pl/
  

 Tym razem wspólna podróż do EKO-KRAINY





Podczas warsztatów realizowanych w przedszkolach dzieci dowiedzą się m.in. o tym jak wybierać zdrową żywność, w jaki sposób segregować śmieci i jak oszczędzać energię. Zachęcanie do aktywności fizycznej, a przy tym nauki pojęcia uczciwej rywalizacji sportowej, a także godnego znoszenia porażek.

 POMYSŁY i PREZENTACJE TAKŻE NA EDUKACJE

http://static.scholaris.pl/resource_imp/109/109618/PLIKI_2/RTS049202.mp4

Edukacja prozdrowotna – obowiązek czy konieczność?

Dnia 23 grudnia 2008 r. Minister Edukacji Narodowej wydał rozporządzeniu z w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w różnych typach szkół. W nowej podstawie programowej pojawia się wiele zapisów dotyczących edukacji zdrowotnej oraz pośrednio z nią związanych, a realizowanych podczas zajęć z różnych przedmiotów. Informacje o edukacji zdrowotnej pojawiają się już w preambule podstawy programowej:
Ważnym zadaniem szkoły jest także edukacja zdrowotna, której celem jest kształtowanie u uczniów nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Zagadnienia dotycząca zdrowia mają być omawiane głównie na zajęciach przyrody i wychowania fizycznego, ale także na zajęciach komputerowych, lekcjach historii czy języków. Osobą pełniącą wiodącą rolę w edukacji zdrowotnej uczniów jest nauczyciel wychowania fizycznego.
Poniżej kilka informacji z dotyczących zdrowia dzieci i młodzieży:
  1. W Polsce rozpoznaje się nadmierną masę ciała u około 15 procent dzieci, a otyłość u 4 procent i stale obserwuje się tendencje zwyżkową; problem nadwagi i otyłości dotyka coraz młodszych, nawet dwuletnich dzieci.
  2. Odsetek chorych na cukrzycę w Polsce w 2009 roku osiągnął poziom 9,1% ogólnej populacji. Polska jest w pierwszej dziesiątce wśród krajów całego świata z największą liczbą osób, u których diagnozuje się tzw. stan przedcukrzycowy, będący początkiem rozwoju właściwego schorzenia. Coraz częściej dzieci bardzo otyłe, w tzw. okresie przedcukrzycowym, mają 3–5 lat.
  3. Według raportu Państwowego Zakład Higieny z 2008 roku: co szósty chłopiec w wieku 15 lat pije alkohol przynajmniej raz w tygodniu; obserwuje się spadek aktywności dzieci i młodzieży w starszych grupach wiekowych; spożycie owoców i warzyw utrzymuje się w Polsce na niskim poziomie, a wśród młodzieży odnotowano spadek spożycia owoców w ostatnich latach.
Zatem edukacja zdrowotna w szkole to nie tylko obowiązek narzucany nauczycielom przez podstawę programową. Jest to konieczność – należy szybko podjąć wysiłek właściwego przygotowania naszych uczniów do świadomego prowadzenia zdrowego trybu życia.
W zalecanych warunkach i sposobach realizacji zapisów podstawy programowej znajdziemy następujące zdanie:
Warunkiem skuteczności zajęć edukacji zdrowotnej jest:

  • prowadzenie zajęć z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik aktywizujących oraz interaktywnych, w tym szczególnie metody projektu i portfolio; (...)
Prowadząc zajęcia dotyczące edukacji zdrowotnej powinniśmy nie tylko przekazać naszym uczniom konkretną wiedzę, ale zrobić to w sposób ciekawy i inspirujący. Dobrym pomysłem może być wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w tym celu.
  G.G.

Ja i moje ciało. Zdrowie i dobre samopoczucie w dzisiejszych czasach

 Euro RSCG Sensors przedstawia raport „Ja i moje ciało. Zdrowie i dobre samopoczucie w dzisiejszych czasach”, w którym wzięto pod lupę zachowania dbających o zdrowie i samopoczucie prosumentów, czyli aktywnych, wyznaczających trendy konsumentów. W dobie szybkiego tempa życia, przetworzonej żywności i konsultacji zdrowotnych z Dr. Google prosumenci coraz częściej zwracają uwagę na wpływ umysłu na stan zdrowia oraz wzajemną odpowiedzialność społeczną w obszarze profilaktyki zdrowotnej.
Raport skupia się na kilku zagadnieniach, m.in. na ochronie przed zagrożeniami wynikającymi ze współczesnego trybu życia, odpowiedzialności osobistej za własne zdrowie czy oczekiwaniach wobec systemu opieki zdrowotnej.


Artykuł na stronie Gazety Wyborczej  kilka faktów odrobina refleksji i zmian

Jak działają e-paierosy zmiany w prawie

http://wyborcza.pl/1,91002,16535062,Zabronic_palenia_e_papierosow_w_budynkach_publicznych.html