Przedstawione poniżej publikacje dostępne są w wersji elektronicznej na stronie Promocja zdrowia w miejscu pracy
Z tymi i z wieloma innymi, przydatnymi w edukacji zdrowotnej książkami i artykułami, można zapoznać się pod adresem:
http://promocjazdrowiawpracy.pl/publikacje/Nauczyciele – uczniowie: dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie
Publikacja podejmuje problem dyscypliny w szkole, który jest często przedmiotem dyskusji i wzbudza wiele emocji. Autor w publikacji przedstawia wiedzę na temat dyscypliny oraz prezentuje wyniki badań – zarówno zrealizowanych w Polsce, jak i zagranicą. Opisane badania dotyczące problematyki dyscypliny zaprezentowane są z punktu widzenia nauczycieli i uczniów.
Publikacja dostępna jest w wersji elektronicznej pod adresem:
Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej
Książka ta, wydana pod redakcją dr. Piotra Plichty i dr. hab. Jacka Pyżalskiego zawiera 12 artykułów dotyczących problemu wychowania i kształcenia młodych ludzi w cyfrowym świecie.
Publikacja przybliża specyfikę korzystania z nowych mediów przez dzieci i młodzież, a także prezentuje praktyczne rozwiązania, przykłady dobrej praktyki i wskazówki umożliwiające profesjonalistom włączenie nowych mediów w działania dydaktyczne i wychowawcze.
Publikacja dostępna jest w wersji elektronicznej pod adresem:
Promocja zdrowia psychicznego w placówce edukacyjnej. Podręcznik
Podręcznik ten został opracowany w ramach projektu Mental Health Promotion Hadbooks.
Celem podręcznika jest wsparcie organizatorów działań prozdrowotnych w szkołach we wdrażaniu interwencji służących promocji zdrowia psychicznego uczniów.
Zawiera on charakterystykę przykładowych problemów z zakresu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, opis narzędzi do realizacji zajęć podejmujących tę problematykę oraz opis kolejnych kroków, które należy podjąć w celu ich organizacji.
Podręcznik wzbogacony jest o zestawy ćwiczeń i materiały gotowe do wykorzystania w pracy z uczniami.
Publikacja dostępna jest w wersji elektronicznej pod adresem:
Promocja zdrowia psychicznego w placówce edukacyjnej. Podręcznik.
Kwestionariusz Obciążeń Zawodowych Pedagoga (KOZP). Podręcznik
Nadmierny stres zawodowy pedagogów oraz skutki do jakich on prowadzi stanowią poważny problem dla teorii oraz praktyki pedagogicznej i podejmowany jest często w dyskursie naukowym. Wyzwaniem jest przygotowanie działań mających na celu przeciwdziałanie problemom związanym z występowaniem obciążeń zawodowych. Ich przygotowanie stanowić powinno odpowiedź na potrzeby tej grupy zawodowej.
Tymczasem brakuje narzędzi umożliwiających ich zmierzenie.
Publikacja autorstwa dr. hab. Jacka Pyżalskiego i dr. Piotra Plichty, stanowi odpowiedź na zidentyfikowane braki w obszarze pomiaru obciążeń zawodowych pedagoga. Skonstruowane przez autorów narzędzie uwzględnia specyfikę tej grupy zawodowej oraz przystosowane jest do polskich uwarunkowań kulturowo-społecznych.
Publikacja dostępna jest w wersji elektronicznej pod adresem:
Program zdrowego odżywiania się
Ten mini-poradnik w sposób przyjazny dla Czytelnika przedstawia – krok po kroku – zasady przygotowania i realizacji programów zdrowego odżywiania się w zakładzie pracy, jak też pomysły na skuteczne działania w tym zakresie.
Adresowany jest do wszystkich, którzy planują podjąć się roli lidera/animatora takich działań.
Publikacja dostępna jest w wersji elektronicznej pod adresem:
Program radzenia sobie ze stresem
Ten mini-poradnik w sposób przyjazny dla Czytelnika przedstawia – krok po kroku – zasady przygotowania i realizacji programów radzenia sobie ze stresem w zakładzie pracy, jak też pomysły na skuteczne działania w tym zakresie. Adresowany jest do wszystkich, którzy planują podjąć się roli lidera/animatora takich działań.
Publikacja dostępna jest w wersji elektronicznej pod adresem:
Propozycje przedstawione poniżej dotyczą funkcjonowania pojęć zdrowego stylu życia w połączeniu z edukacja, w tym także z samokształceniem.
Pierwsze proponowane poniżej pozycje dotyczą zagadnień - od stylu życia i zdrowia do działania w celu ich poprawy - z uwzględnienia zagadnień z nimi związanych praktyce i rzeczywistości edukacji szkolnej.Wydawnictwa zwarte:
Tuszyńska-Bogucka V., Bogucki J. (Red.)(2005): Styl życia a zdrowie. Wybrane zagadnienia. Lublin, Wyd. Czelej
Tuszyńska-Bogucka W., Bogucki J., Gajuś-Lankamer E., Wójcik A. M.(2007):Zasady i formy pracy z uczniem z ADHD w gimnazjum. Lublin, Wyd. Czelej
Grabowiec A., Bogucki J., Bochniarz A. (2008)(Red. ): Zdrowa Szkoła – Zdrowy Uczeń. Edukacja wobec współczesnych zagrożeń zdrowia. Wyd. Neurocentrum. Lublin
Bochniarz A. Bogucki J., Grabowiec A. (2008)(Red. ): Zdrowa Szkoła – Zdrowy Uczeń. Teoria i praktyka edukacji zdrowotnej. Wybrane zagadnienia. Wyd. Neurocentrum. Lublin
Artykuły:
Bogucki, J. (2004): Model kompetencji rodzinnej C. Bodenmann-Kehl w perspektywie optymalizacji zdrowia psychicznego i funkcjonowania rodziny. Annales UMCS, Sectio D Medicina, vol. LIX, SUPPL. XIV, N. 1, ss. 170 – 173.
Tuszyńska-Bogucka W., Bogucki J., (2005): Optymalizacja startu szkolnego dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na przykładzie dzieci z zespołem hiperkinetycznym. [w:] Guz S., Andrzejewska J., (Red.) Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole. Wyd. UMCS, Lublin, ss. 39 – 49.
Bogucki J., Gajuś-Lankamer E., Wójcik A. M., Tuszyńska-Bogucka W. (2006): Wykorzystanie technologii informacyjnych w edukacji biologicznej. [w:] Bartkowicz Z., Kowaluk M., Samujło M. (Red.): Nauczyciel kompetentny – teraźniejszość i przyszłość. Lublin, Wyd. UMCS, ss. 307-314.
Kocka A., Bogucki J., Kocki J. (2008): Oddziaływanie przewlekłej farmakoterapii na zachowanie dzieci w wieku szkolnym – na przykładzie terapii chorób układu oddechowego. [w:] Grabowiec A., Bogucki J., Bochniarz A. (2008)(Red. ): Zdrowa Szkoła – Zdrowy Uczeń. Edukacja wobec współczesnych zagrożeń zdrowia. Wyd. Neurocentrum. Lublin, ss. 31 – 38.